Mokyklose įsibėgėja 4K modelio veiklos
Šiais mokslo metais penkiose Lietuvos savivaldybėse išbandomas pilotinis 4K modelis. Tai viena Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centro vykdomo projekto „Neformaliojo vaikų švietimo paslaugų plėtra“ veiklų, kuria siekiama ugdyti mokinių įgūdžius savarankiškai kelti tikslus, įsivertinti savo progresą, apmąstyti asmeninę mokymosi prasmę. Taip pat gerinti formaliojo ir neformaliojo vaikų švietimo ir savišvietos dermę, skatinti mokinius vykdyti pačių inicijuotus projektus.
Kokia pagrindinė 4K idėja?
4K simbolizuoja keturias skirtingas veiklos sritis – aš kuriu, aš keičiu, aš su kitais ir aš kitiems, kuriose mokinys turi galimybę išreikšti save (žr. 1 pav.). Aš kuriu – tai naujų idėjų kėlimas ir įgyvendinimas, skatinimas mąstyti savarankiškai. Aš keičiu – tai asmenine iniciatyva ir atsakomybe pagrįstas savarankiškas mokinio dalyvavimas saviugdos ar kitose veiklose siekiant teigiamų pokyčių savyje ar savo aplinkoje, įsitraukimas ir kitų įtraukimas į tam tikrą veiklą. Aš su kitais – tai socialinių ryšių ir tinklų kūrimu pagrįsta veikla, siekiant plėsti socialinį sąmoningumą, mokytis geriau pažinti kitus, ugdyti bendravimo įgūdžius, drauge siekiant asmeninio ugdymosi tikslų. Aš kitiems – tai visuomenei naudinga veikla, orientuota į atsakingą, asmenine iniciatyva pagrįstą mokyklai, bendruomenei, šaliai naudingą veiklą. Kiekviena mokiniui patinkanti veikla gali būti įskaityta kaip 4K – nuo mokymosi gaminti naujus valgius namuose, kalbų mokymosi internetu iki pasiruošimo ir dalyvavimo Lietuvos lengvosios atletikos čempionate.
4K modelis turi savo ciklą. Jį sudaro idėjos, planavimo, įgyvendinimo ir refleksijos etapai. Idėjos stadijoje mokinys apsisprendžia, kokias veiklas norėtų vykdyti, jas renkasi pagal savo pomėgius. Tada keliasi tikslus, susiplanuoja, kaip jų sieks. Išsikėlęs tikslus pradeda vykdyti pasirinktas veiklas, jų įrodymus kaupia kompetencijų aplanke. Galiausiai, reflektuoja ir apmąsto asmeninę pažangą. 4K kelionėje mokiniui padeda 4K koordinatorius, atsakingas už mokinių, dalyvaujančių 4K modelio veiklose, konsultavimą ir 4K modelio veiklų organizavimą. Koordinatorius taipogi padeda mokiniui susiplanuoti laiką taip, kad kiekviena 4K modelio sritis būtų išbandyta.
Bandomuoju laikotarpiu mokiniams padeda 30 mokytojų iš Alytaus, Kaišiadorių, Panevėžio, Pasvalio ir Rokiškio rajonų savivaldybių, kurie ir tapo 4K koordinatoriais. Visi jie dar prieš prasidedant šiems mokslo metams dalyvavo specialiai jiems parengtoje 40 akad. val. kvalifikacijos tobulinimo programoje „Asmeniniais besimokančiojo tikslais ir refleksija grįsto ugdymo (4K modelio) įgyvendinimas“. Mokymų metu jie buvo supažindinti su pagrindiniais 4K modelio principais, gerosiomis užsienio praktikomis, mokėsi organizuoti 4K modelio veiklą savo ugdymo įstaigose. Tuo tarpu projekte dalyvaujantiems 5–8 klasių mokiniams 4K pakeitė privalomas socialines-pilietines valandas. Tikimasi, kad minėtose savivaldybėse išbandytas 4K modelis ateityje prisidės prie kompetencijų pripažinimo sistemos kūrimo ir plėtojimo, stiprins mokinių motyvaciją mokytis visą gyvenimą.
Kaip sekasi mokiniams ir koordinatoriams?
Koordinatoriai įdėjo daug pastangų, kad 4K modelio veiklos jų mokyklose įgautų pagreitį. Daugiausia dėmesio ir laiko mokslo metų pradžioje jie skyrė informacijos apie 4K viešinimui, susipažinimui su mokiniais, NVŠ galimybių savivaldybėse išsiaiškinimui. Taip pat susitikimams su galimais socialiniais partneriais ir mentoriais, metodinių priemonių analizei, mokinių kompetencijų aplanko kūrimui, bendravimui ir bendradarbiavimui tarpusavyje. Daugelyje mokyklų 4K veiklos buvo įtrauktos į ugdymo planus, organizuojant specialias 4K pamokas, integruojant 4K į kitas pamokas, klasės valandėles arba konsultuojant mokinius individualiai.
Didžiausias iššūkis, su kuriuo pirmąjį projekto įgyvendinimo pusmetį susidūrė ir mokiniai, ir koordinatoriai, buvo tikslo išsikėlimas. Pirmųjų susitikimų su mokiniais metu pastariesiems kilo daug klausimų: kaip atsirinkti patinkančias veiklas ir teisingai formuluoti savo tikslus, kaip juos susieti su visomis keturiomis 4K modelio sritimis. Mokiniams reikėjo nemažai koordinatoriaus, o kartais IT mokytojo pagalbos ir išmokstant pildyti savo kompetencijų aplankus. Po keleto mėnesių nuoseklaus ir kantraus darbo didžiajai mokinių daliai tikslus išsikelti pavyko. Jie pamažu pildo kompetencijų aplankus, į juos kelia veiklų įrodymus ir juda tikslų įgyvendinimo link. Daugelis projekte dalyvaujančių mokinių apsisprendė tobulėti savo lankomų popamokinių būrelių, jaunimo organizacijų veiklose, yra pasirinkusių savanorystę arba mentorystę. Pradinių klasių mokiniams tikslų siekti dažnai padeda jų tėvai. Kad būtų lengviau dirbti, koordinatoriai mokinius pasiskirstė grupelėmis pagal juos dominančias sritis. Motyvuočiausi mokiniai jau sužibėjo: kurdami, inicijuodami, organizuodami, aktyviai dalyvaudami, pagelbėdami, motyvuodami kitus.
Parengta pagal Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centro vykdomo projekto „Neformaliojo vaikų švietimo paslaugų plėtra” informaciją