Lapkričio 25 d. Lietuvos mokinių neformaliojo
švietimo centre vyko tradicinė jaunųjų astronomų viktorina „Po žvaigždėtu
dangum“. Šiemet viktorinoje dalyvavo dešimt komandų, sudarytų iš 8–12 klasių mokinių.
Iš gausaus būrio norinčiųjų dalyvauti viktorinoje buvo atrinkta 100 mokinių iš Jonavos, Kauno, Kėdainių, Lukšių,
Molėtų, Palangos, Panevėžio, Rietavo, Šiaulių, Utenos, Varėnos ir Vilniausmokyklų bei Šiaulių jaunųjų technikų centro ir LMNŠC. Viktorinoje dalyvavo ir svečių iš
Latvijos Valmieros valstybinės gimnazijos.
Renginio dalyvius pasveikino Lietuvos edukologijos universiteto docentė dr. Romualda Lazauskaitė, viktorinos vertinimo komisijos pirmininkas, VU TFAI mokslo darbuotojas dr. Vidas Dobrovolskas. Vertinimo komisijos narys Romas Davidonis, UAB Iterato Sistemų analitikas ir IT projektų vadovas, pasidalino medžiaga apie JAV vykusią ekspediciją stebėti 2017 rugpjūčio 21 d. visiško Saulės užtemimo, apžvelgė pagrindinius astronominio reiškinio parametrus, pristatė stebėjimo vietovės geografines ypatybes, ypatingą dėmesį skyrė astrofotografinių stebėjimų techninei daliai: tinkamų optinių prietaisų charakteristikų apskaičiavimui ir parinkimui, fotografavimo parametrų parinkimui.
2017 m. viktorinoje mokiniams buvo pateikta 16 komandinių ir asmeninių užduočių komplektų. Pirmoji užduotis buvo susijusi su komandų pavadinimais – Saturno palydovų vardais. Buvo pateikta 10 faktų apie vis kitą Saturno palydovą. Šalia palydovo pavadinimo reikėjo parašyti jam priklausančio fakto numerį. Kitoje užduotyje buvo duoti įvairių kompanijų, renginių ir pan. logotipai, reikėjo parašyti, kieno tai logotipas arba kas slypi po užtušuotais kvadratėliais. Buvo užduočių, kurių metu teko panaudoti ir skaičiuotuvus, prisiminti, kaip naudotis sukamuoju žvaigždėlapiu, labiau pasukti galvą ir atsakyti į „Klausimyno“, „Blitz“ klausimus ar ištaisyti tekstuose esančias astronomines klaidas.
Užduotyje „Žvaigždynai ant lapo“ reikėjo žvaigždėtojo dangaus nuotraukose atpažinti penkis žvaigždynus (du – pietų dangaus, tris – šiaurės) ir
po nuotrauka užrašyti jų pavadinimus, surasti ryškiausią žvaigždyno žvaigždę,
pažymėti ją nuotraukoje bei parašyti jos pavadinimą. Kūrybingumo reikalavo
užduotys „Žvaigždžių gyvenimai“, „Išbrauk netinkamą“, galvosūkio klausimai. O komandų
menininkai turėjo ne tik parašyti duotų ūkų pavadinimus, bet ir šalia jų nupiešti
kaip jie atitinka (atspindi) savo pavadinimą.
Komandų kapitonams teko lipti ant scenos, kur
buvo pastatytas „gyvas“ Šmidto-Kasegreno (Schmidt-Cassegrain) 8 colių veidrodžio
katadioptrinis teleskopas. Jiems teko užduotis įvardinti nurodytas teleskopo
dalis, parašyti, kokių optinių konstrukcijų (sistemų) teleskopai gali būti,
nurodyti, kurios optinės konstrukcijos yra pateiktasis teleskopas, bei
apskaičiuoti teleskopo didinimą su pateiktu okuliaru. Išradingumo reikalavo ir
užduotis „Visi Mėnulyje“, kai vienam dalyviui užrišamos akys, o kitas pasirenka
skaidrę su paveikslėliais ir turi pirmajam paaiškinti, kas juose pavaizduota,
nenaudodamas to žodžio šaknies ir neaiškindamas po vieną raidę.
Komisija įvertino komandų atliktas užduotis,
patikslino rezultatus ir pateikė rezultatų suvestinę.
Daugiausiai – 232 taškus surinko komanda „Dionė“, antroji vieta atiteko komandai „Tetija“, surinkusiai 221 tašką, trečioji vieta – komandai „Hiperionas“, surinkusiai 211 taškų.
Visi geriausiai viktorinos užduotis atlikusių komandų nariai apdovanoti diplomais, medaliais ir prizais. Jiems skirti ir VU TFAI prizai.
Kol mokiniai sprendė viktorinos užduotis,
mokytojai dalyvavo seminare „Tarptautinės vasaros mokyklos astronomijos
mokytojams“. Jo metu seminaro lektorė Kauno jėzuitų gimnazijos mokytoja
ekspertė Rigonda Skorulskienė papasakojo apie tarptautinę vasaros mokyklą
mokytojams „Astronomijos nuotykiai Kanarų salose“. Šie mokymai susidėjo iš
konferencijų ir praktinių seminarų, susijusių su astronomija ir STEAM pamokomis
bei vizito į Teidės observatoriją, kurioje aplankyti keli teleskopai ir
laboratorijos, buvo sudarytos sąlygos papildomai aplankyti ir didžiausią
pasaulyje Kanarų didįjį teleskopą.
LEU docentė dr. Romualda Lazauskaitė apžvelgė
Lietuvos astronomijos olimpiados (LAO) medžiagą bei galimybę dalyvauti
tarptautinėse astronomijos ir astrofizikos olimpiadose. Astronomijos olimpiados
yra viena iš potencialių galimybių skatinti mokinių domėjimąsi fiziniais
mokslais, ugdyti jų mokslinį ir kritinį mąstymą bei papildyti formalaus
mokymosi programų turinį žiniomis apie visatos objektus, jų sandarą ir
evoliuciją. Šiame pranešime buvo apžvelgiama Lietuvos mokinių astronomijos
olimpiadų 15 metų patirtis ir problemos tarptautinių ir kitų šalių astronomijos
ir astrofizikos olimpiadų kontekste.
Taip pat doc. dr. R. Lazauskaitė pasidalino
pranešimo Nacionalinėje fizikos konferencijoje „HOPE projekto rezultatai:
fizikos studijų tobulinimas Europoje“ medžiaga.
Viktorinos
protokolas