Į pagrindinį turinį 
  
 

Birželio 12 d. Vilniaus universiteto Gyvybės mokslų centre apdovanoti STEAM mokslų konkurso „Mūsų eksperimentas“ laureatai.

„Septintus metus organizuojame konkurse dalyvių skaičius auga, tikiuosi, taip pat augs ir Lietuvos mokslo pasiekimai. Linkiu jums tapti jų autoriais, tęsti dar mokykloje pradėtą mokslininko kelią, nes atlikdami tyrimus jau pajutote, koks įdomus ir įvairus mokslo pasaulis“, – sveikindama laureatus sakė Švietimo ir mokslo ministrė Jurgita Petrauskienė.

Kuo daugiau domėtis ir tyrinėti apdovanojimo šventės dalyviams linkėjo Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centro direktorius Algirdas Sakevičius: „Pagrindinis mūsų, kaip konkurso organizatorių, uždavinys – kad pradėdami tyrinėti nuo pat pirmų klasių plėtotumėte savo įgūdžius ir kad toliau galėtumėte dalyvauti ES jaunųjų mokslininkų ir kituose centro organizuojamuose gamtos mokslų konkursuose. Linkiu jums sėkmės kurti ateityje ir nesustoti, tapti pasaulyje konkurencingais jaunaisiais tyrėjais“. 

Konkurse šiemet dalyvavo beveik 300 mokinių. Pateikta apie 80 integruotų fizikos, chemijos, biologijos, inžinerijos eksperimentų, kurių metu mokiniai kėlė hipotezes, formulavo eksperimentų tikslą ir uždavinius, planavo eigą, o kaip jiems sekasi – fiksavo filmukuose.

Dirbdami savarankiškai arba nedidelėmis komandomis mokiniai tyrinėjo aplinkinių vandens telkinių užterštumą, dirvožemį, aiškinosi, ar jų namai atlaikytų žemės drebėjimą, konstravo potvynio detektorių, augino kalio alūno kristalus, tyrinėjo įvarius žmogaus organizme vykstančius procesus. Mokslininkai, Biologijos, Chemijos, Fizikos mokytojų asociacijų atstovai, vertinę konkursui pateiktus darbus, teigia, kad konkurso darbų tematika, ypač gebėjimas pateikti atliktus eksperimentus, tobulėja.

Vertinimo komisijos pirmininkė, VDU Gamtos mokslų fakulteto Biochemijos ir biotechnologijų katedros prof. habil. dr. Vida Mildažienė teigia, kad augantis konkurso dalyvių skaičius džiugina, nes rodo, kad STEAM idėjos Lietuvoje plinta vis sparčiau. „Konkursui pateikta išties labai gerų ir originalių tyrimų, pareikalavusių nemažai pastangų, suteikusių jauniesiems tyrėjams naudingų ir integruotų žinių ir tyrimų patirties – pavyzdžiui, inžinerinis konstravimas derinamas su informatika, fizika. Tačiau buvo ir metai iš metų kartojamų temų arba perdėm nesudėtingų, epizodinių ar kelių valandų trukmės tyrimų, kai tikrinamos hipotezės, į kurias atsakymas aiškus savaime (iš patirties). Svarbu būtų aiškiau apibrėžti mokytojo ir jaunųjų tyrėjų funkcijas, kad mokiniai dalyvautų parengiamuoju etapu, rinktų informaciją, išmoktų ją kritiškai vertinti. Ypač sveikintina sąveika tarp mokyklų ir universitetų dėstytojų bei studentų“, – apibendrindama konkurso rezultatus sakė profesorė.

Įvertinus tyrimo idėjos originalumą, darbo moksliškumą, kūrybiškumą, tyrimo loginę darną, atlikimo kruopštumą ir darbų saugos reikalavimų laikymąsi, filmuotos medžiagos aiškumą, informatyvumą ir kokybę, pirmoji vieta skirta dešimčiai skirtingos tematikos ir įvairaus amžiaus mokinių atliktiems eksperimentams.

Konkurso nugalėtojais tapo Vilniaus Jono Basanavičiaus progimnazijos, Vilkaviškio r. Pilviškių ,,Santakos“, Kauno Veršvų, Birštono, Naujosios Akmenės Ramučių, Šiaulių Didždvario, Šiaulių r. Kuršėnų Lauryno Ivinskio, Alytaus Jotvingių ir Utenos Adolfo Šapokos gimnazijų komandoms. Pirmosios vietos laimėtojams atiteko puiki dovana – kelionė į Helsinkio mokslų centrą „Heureka“.

Apdovanojimų metu buvo pristatyti trys pirmosios vietos laimėtojų darbai: Povilo Kašausko ir Anastasijos Lukšaitės (Vilniaus Jono Basanavičiaus progimnazija) „Potvynio detektorius“, Austėjos Šukauskaitės, Aurėjos Danaitytės, Mykolo Razo ir Justo Auškalnio (Kauno Veršvų Gimnazija) „Įvairaus laistomo vandens įtaka sėklų dygimui“ ir Mato Petrėno (Utenos Adolfo Šapokos gimnazija) „Kuo dengti saulės kolektorių? Stiklu ar plastiku?“.

Susipažinti su įdomiausiais „Mūsų eksperimento“ darbais ir balsuoti už labiausiai patikusį filmuką  galėjo ir portalo delfi.lt skaitytojai. Daugiausiai balsų, net 630, surinko Kauno tvirtovės VII forto 5–7 klasių mokinių komandos eksperimentas „Vitamino C kiekio nustatymas sultyse“.

Konkursą „Mūsų eksperimentas“ organizavo Švietimo ir mokslo ministerija ir Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centras. Konkurso partneris – VU Gyvybės mokslų centras.

Konkursu siekia skatinti kūrybiškai mokytis STEAM mokslus, patirti tyrinėjimo ir atradimo džiaugsmą, skatinti mokinių tiriamąją veiklą ir kūrybišką problemų sprendimą bendradarbiaujant grupėse, skleisti gerąją STEAM mokslų ugdymo(si) patirtį šalies mokyklose.

Konkurso rezultatai

Apdovanojimo šventės nuotraukos