Į pagrindinį turinį 
  
 

Grupė mokytojų iš Lietuvos praėjusią savaitę praleido Tartu. Ten jie dalyvavo GLOBE programos dalyviams skirtuose mokymuose. Dauguma – nauji GLOBE dalyviai, nuo naujų mokslo metų dar tik pradėsiantys dalyvauti programoje.

Kadangi Lietuvoje nėra sertifikuotų instruktorių, galinčių vesti mokymus ir suteikti pažymėjimus, nusprendėme keliauti į Estiją, kur mus pasitiko dvi instruktorės. Labiausiai mūsų poreikius atitiko modernūs Tartu gamtos namai. Pastatas veikia kaip gamtos mokykla, įvairių parodų ir renginių erdvė ir yra pastatytas iš aplinkai draugiškų medžiagų, naudoja įvairius alternatyvius energijos šaltinius, yra puikus aplinkos tausojimo pavyzdys lankytojams!

Iki Tartu – ilgas kelias, tad pirmąją dieną praleidome važiuodami, tačiau vos pailsėję po kelionės, jau kitą dieną kibome į mokslus. Mokymų metu išklausėme atmosferos protokolų teorinę dalį, dalyvavome praktiniuose mokymuose ir patys gaminomės nesudėtingas stebėjimų priemones, susipažinome su Tartu gamtos namų prezidente Jaanika Rusma, čia vykdomomis švietimo programomis, aplankėme laboratorijas ir oranžeriją. Dieną užbaigėme Tartu botanikos sode, kur stebėjome mūsų akiai neįprastus augalus.

Mokymų metu susipažinome su debesimis ir įvairiais krituliais, dirvožemio tyrimais. Trečiąją dieną keliavome į gamtą, kur praleidome didžiąją laiko dalį. Pakeliui į tyrimo vietą visai netikėtai aptikome rekonstruotą senovinį laivą ir jo šeimininką. Jis noriai papasakojo apie savo rankomis pastatytą laivą, leido įlipti vidun ir netgi parodė savo dirbtuves, kuriose po truputį gimsta antrasis laivelis. Galiausiai, atvykę į tyrimų bazę, aptvėrėme teritoriją, atitinkančią vieną palydovo nuotraukos pikselį. Prisiminę trigonometriją ir tangentus, matavome ten augančių augalų aukščius, stebėjome žemės dangą, pasinaudodami savo pagamintais prietaisais matavome, kiek šios žemės dangos palydovui užstoja čia augančių medžių laja. Vėliau keliavome prie gražios atodangos, ėmėme jos mėginius ir netgi aptikome urvinių kregždžių lizdelių!

Sugrįžę į Tartu gamtos namus tyrinėjome atodangos uolienų sudėtį. Įvairių testų dėka nustatėme azoto, kalio ir kitų mineralų kiekį joje, stebėjome frakcijų sedimentaciją.

Apdovanoti sertifikatais ir pabaigę oficialiąją mokymų dalį, šią dieną užbaigėme ypatingai. Norintys (tai buvo beveik visa mūsų grupė) nukeliavo į modernų AHHAA mokslo muziejų, kur pasiklydo veidrodžių labirinte, stebėjo gyvų viščiukų vystymąsi nuo pat kiaušino, apžiūrėjo įvairių žmonių ir gyvūnų anomalijų preparatus.

Paskutiniąją dieną aplankėme seną ir turtingą Tartu gamtos muziejų. Čia buvo tiek meteoritų, priešistorinius laikus menančių fosilijų ir skeletų, tiek ir šių laikų gyvūnijos eksponatų. Regis, galėjome ten dar būti ir būti, tačiau atėjo laikas keliauti namo.

Džiugu, kad visi šie įspūdžiai ir žinios neliks tik tarp mūsų – išdalinti trylikai mokytojų, daugybę kartų pasidaugins pakartoti jų klasėse. Už galimybę mokytis ir mokyti, dėkojame projektą finansuojančiai JAV ambasados mažų grantų programai!

 Plačiau apie GLOBE programą: https://www.globe.gov/web/lithuania

 


Gretė Vaičaityė