Į pagrindinį turinį 
  
 
Jau beveik 100 mūsų šalies mokyklų dalyvauja GLOBE programos projektuose, kurių metu mokiniai padeda mokslininkams atlikti aplinkos mokslinius tyrimus. Kuo mokiniams, mokytojams, mokykloms vertingas ir įdomus dalyvavimas GLOBE tinkle ir kaip prie jo prisijungti, pasakoja Monika Gineitytė, Lietuvos neformaliojo švietimo agentūros (LINEŠA) Ekologijos ir menų poskyrio metodininkė bei GLOBE koordinatorė mūsų šalyje.

GLOBE yra tarptautinis praktikos, mokslo ir švietimo tinklas, apjungiantis moksleivius, mokytojus, mokslininkus ir kitus partnerius, kurie dirba drauge, siekdami geriau suprasti, tausoti ir pagerinti Žemės aplinką.

GLOBE programą 1994–aisiais per Žemės dieną, kuri minima kovo 20–ąją, įkūrė, o 1995–aisiais, taip pat per Žemės dieną, apie jos įgyvendinimo pradžią paskelbė JAV vyriausybė.

„Lietuva prie GLOBE programos prisijungė 2002–aisiais. Tuomet buvome šimtoji programoje dalyvaujanti šalis, o šiuo metu programa vienija jau 127 pasaulio valstybes“, – pasakoja M. Gineitytė.

Ką veikia GLOBE dalyviai

GLOBE sumanyta kaip piliečių mokslo iniciatyva – ją sudaro ilgai trunkantys projektai, kurių metu mokiniai padeda mokslininkams tirti aplinką.

„Mokiniai stebi bei atlieka atmosferos, biosferos, hidrosferos ar pedosferos matavimus. Pavyzdžiui, mokiniai kartu su mokytojais fiksuoja datas, kada augalai sužaliuoja ar numeta lapus, bei teikia šią informaciją į duomenų sistemas. Tuomet gali įsitraukti mokslininkai, atlikti analizę ir ekstrapoliuoti ateities perspektyvas, kiek CO2 bus pašalinta, o kiek kaupsis atmosferoje“, – pasakoja GLOBE atstovė.

Lietuvoje kunkuliuoja GLOBE veiklos

Paveikslėlis

Po GLOBE programos skėčiu rengiamos kasmetinės nacionalinės ir tarptautinės konferencijos bei vasaros stovyklos, vyksta mokymai.

Rugsėjo 9–11 d. į Žagarės regioniniame parke esančioje Gamtos mokykloje LINEŠA surengė tarptautinius GLOBE programos kvalifikacinius mokymus. Į juos susirinko biologijos, matematikos, IT mokytojai bei STEAM specialistai iš visos Lietuvos, norintys kelti kvalifikaciją ir pradėti vykdyti GLOBE programos veiklas kartu su mokiniais savo mokyklose ar STEAM ugdymo centruose, o taip pat patyrę GLOBE mokytojai, norintys tapti GLOBE treneriais.

„Šaunu, kad Lietuvoje yra mokytojų, kurie jau dešimt ar net  dvidešimt metų yra įsitraukę į GLOBE veiklas ir toliau juda į priekį, siekia aukštesnio statuso šioje programoje – tapti GLOBE trenerėmis“, – džiaugiasi M. Gineitytė.

Rugpjūčio pradžioje aktyviausius ir žingeidžiausius mokinius bei mokytojus tradiciškai subūrė kasmetinė GLOBE programos ir Baltijos jūros projekto stovykla (BPS).

Nuo 1989 m. vykstančio BPS pagrindinė idėja – suvienyti devynių Baltijos jūros valstybių – Suomijos, Švedijos, Danijos, Vokietijos, Lenkijos, Lietuvos, Latvijos, Estijos ir Rusijos – mokyklų pastangas ieškant bendrų regiono aplinkosaugos problemų spendimo būdų. 
„Baltijos jūros projektas – tai projektas apie Baltijos jūros regiono gamtos bei kultūros pažinimą, klimato kaitą, neigiamą žmogaus poveikį aplinkai, tvarumą. Šių dalykų mokiniai mokosi padedami gamtos mokytojų. Pastarieji kartu su vaikais atlieka, pavyzdžiui, nesudėtingus praktinius vandens tyrimus, stebi paukščius, atlieka fenologinius stebėjimus – kada prasideda augalo vegetacija ”, – pasakoja M. Gineitytė.

Paveikslėlis

Šiemetinės stovyklos dalyviai vyko į Lietuvos jūrų muziejaus Baltijos jūros gyvūnų reabilitacijos centrą, kur sužinojo ne tik apie Baltijos jūros regiono florą ir fauną, bet ir apie žmogaus įtaką gyvūnijai, kokį pavojų žmogaus veikla kelia jūrų gyvūnams. Klaipėdos universitete vaikai išgirdo apie povandeninę archeologiją, viešėdami Aplinkos apsaugos agentūroje sužinojo, kokie ir kodėl tyrimai čia atliekami, susipažino su laboratorijos veiklomis bei tyrinėjo laivą „Vėjūnas“.

„Stovyklautojai taip pat lankėsi Lietuvos aukštojoje jūreivystės mokykloje, kurioje susipažino su technologijomis, griežtais reikalavimais, kuriuos taiko uostai atvykstantiems laivams, turėjo galimybę išbandyti laivo valdymo simuliatorių, plaukti Kuršių mariose, dalyvavo susitikimuose su ornitologu ir laidos „Gamtininko užrašai“ vedėju Mariu Čepuliu“, –  stovykos programos įdomybes vardija LINEŠA atstovė. 

Kodėl verta prisijungti

Šiuo metu GLOBE programoje dalyvauja beveik 100 Lietuvos mokyklų. M. Gineitytė ragina mokyklas ir mokytojus dar aktyviau jungtis prie GLOBE tinklo.

„Dalyvavimas GLOBE naudingas tiek mokiniams,  mokytojams, tiek  ir mokslininkams“, – pabrėžia ji.

Moksleiviams GLOBE programa suteikia galimybę rinkti mokslinius duomenis apie jų vietinę aplinką, dalintis jų tyrimų rezultatais bei bendradarbiauti su kitais GLOBE programos dalyviais visame pasaulyje.

Paveikslėlis

Mokytojams GLOBE suteikia galimybes dalyvauti praktiniuose mokymuose, mokymo programų išteklius bei kontaktus su kolegomis, moksleiviais ir mokslininkais visame pasaulyje.

Mokslininkams ir tyrėjams programa duoda prieigą prie pilnos GLOBE duomenų bazės, galimybę mentoriauti ir įkvėpti moksleivius, vadovauti vietiniams moksliniams tyrinėjimams bei būti GLOBE International STEM tinklo dalimi.

„Kviečiame globe.gov puslapyje esančias aplinkos stebėjimo metodikas, kurias rengė švietimo specialistai ir mokslininkai, naudoti mokyklose su mokiniais. Be to, kviečiame prisijungti ir priešmokyklinio ugdymo specialistus, kuriems taip pat yra parengta ugdomosios medžiagos“, – sako M. Gineitytė.

Kaip Lietuvos mokykloms ir mokytojams prisijungti prie GLOBE tinklo?

Mokykloms, moksleiviams ir mokslo centrams sukurti vietinius bei tarptautinius GLOBE ryšius padeda GLOBE šalies koordinatorė Monika Gineitytė.

Jei susidomėjote dalyvavimu GLOBE programoje, susisiekite:
Lietuvos neformaliojo švietimo agentūra
Žirmūnų g. 1B, Vilnius
Tel.  +370 606 93 168
monika.gineityte@linesa.lt

Artimiausi GLOBE programos renginiai: https://www.globe.gov/web/europe-and-eurasia/home/events