Spalio 15 d. vyko tradicinė konferencija „Mokyklų edukacinės erdvės ir ugdymo procesas“. Nors, atsižvelgiant į situaciją šalyje ir pasaulyje, ji surengta nuotoliniu būdu, neįprastas formatas nesutrukdė susirinkti ir pranešėjų pristatymų išklausyti daugiau nei dviem šimtams dalyvių iš įvairių Lietuvos ugdymo įstaigų.
Organizatorių vardu konferencijos dalyvius pasveikino Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centro direktorius Algirdas Sakevičius ir VU botanikos sodo direktorius dr. Audrius Skridaila.
Plenariniuose pranešimuose konferencijos dalyviai susipažino su naujausiomis tendencijomis, idėjomis ir siūlymais, kaip kurti mokyklų edukacines erdves.
Anykščių rajono savivaldybės meras, gamtininkas, Traupio botanikos sodo kūrėjas Sigutis Obelevičius pristatė dalyviams, kokia turi būti mokyklos aplinka, kad joje klestėtų biologinė įvairovė. Mokytojai, mokyklos bendruomenė gali pasinaudoti pačiomis įvairiausiomis galimybėmis turtinant aplinką, stebint ir fiksuojant joje klestinčius organizmus. Pranešėjas pamokė, kaip rinkti ir interpretuoti biologinės įvairovės duomenis mokyklos aplinkoje.
Vilniaus universiteto botanikos sodo vyresnioji botaninių kolekcijų kuratorė Teresė Jokšienė pristatė kuriamą Nacionalinės gamtos mokyklos „Biosferą“. Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centras, bendradarbiaudamas su Valstybine saugomų teritorijų tarnyba prie Aplinkos ministerijos, įgyvendina Nacionalinės gamtos mokyklos kūrimo projektą. Viena jo dalių – „Biosferos“ sukūrimas. Šioje ekspozicijoje lankytojai galės susipažinti su augalijos ir gyvūnijos pasauliu, vyks įvairūs edukaciniai užsiėmimai.
Dr. Darius Ryliškis, Vilniaus universiteto botanikos sodo Augalų kolekcijų skyriaus vadovas, supažindino su svarbiausia informacija apie invazinius augalus, kurią būtina žinoti visiems edukacinių erdvių kūrėjams. Mokyklų edukacinių erdvių konkurso metu lankydamasi ugdymo įstaigose vertinimo komisija pastebėjo, kad mokytojams trūksta žinių apie invazines organizmų rūšis, o kartais jos net auginamos mokyklų aplinkoje, ko būti neturėtų.
Dendrologė, Vilniaus universiteto botanikos sodo Komunikacijos ir paslaugų skyriaus specialistė Gintarėlė Jurkevičienė papasakojo, kuo svarbūs negyvi, išvirtę medžiai ir kaip juos pritaikyti mokyklų edukacinėse erdvėse. Pasak pranešėjos, nuvirtęs medis tęsia gyvenimą kaip puikus mokymo objektas ir tampa samanų, grybų, smulkių gyvūnų stebykla.
Konferencijoje pranešimus taip pat pristatė ir patys edukacinių erdvių kūrėjai, dirbantys skirtingų tipų ugdymo įstaigose. Savo patirtimi ir idėjomis pasidalino net 24 pranešėjai iš visos Lietuvos. Pranešimų teminis spektras labai platus, tačiau juos vienijanti idėja – originalūs sumanymai ir praktinės patirtys, kaip vidaus ir lauko edukacines erdves padaryti naudingas ir patrauklias įvairaus amžiaus vaikams ir sėkmingai jas pritaikyti ugdymo procese: nuo augalo vystymosi proceso pažinimo patiems mažiausiems iki interaktyvaus būdo mokytis genetikos vyresnių klasių mokiniams.
Konferencijos pabaigoje buvo apdovanotos Mokyklų edukacinių
erdvių 2020 metų konkurso nugalėtojos. Trims dešimtims mokyklų buvo išsiųstos nugalėtojų
lentelės ir dovanos. Dar penkios ugdymo įstaigos, kurios šiais metais nepateko
tarp nugalėtojų, bet išsiskyrė originalumu, savitumu, taip pat buvo paminėtos ir
apdovanotos.
Konkurso rezultatus apžvelgė
Vilniaus miesto savivaldybės ekologė, Vilniaus kolegijos docentė dr. Ona Motiejūnaitė. Idėjomis, kaip plėtoti
edukacines erdves ir paskatinti, kad jos vis dažniau būtų pritaikomos pamokose
ir įvairiuose užsiėmimuose, padėtų mokytis kūrybiškai ir interaktyviai,
pasidalino Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos Neformaliojo švietimo
skyriaus vyriausioji specialistė Aušra Birietienė ir Lietuvos mokinių
neformaliojo švietimo centro Gamtinio ir ekologinio skyriaus vedėjas Almantas
Kulbis.
Renginį inicijavo – Švietimo ir mokslo ministerija, organizavo – Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centras ir Vilniaus universiteto botanikos sodas.
PRANEŠIMAI
„Mokyklos aplinka – terpė
bioįvairovės klestėjimui, pažinimui, išsaugojimui“, Sigutis Obelevičius, Anykščių rajono savivaldybės meras,
Traupio botanikos sodo kūrėjas
„Nacionalinės gamtos
mokyklos biosfera: nuo vizijos sukūrimo link. Pasaulio žaliasis rūbas
kiekvienam“, Teresė Jokšienė, Vilniaus universiteto botanikos sodo
vyresnioji botaninių kolekcijų kuratorė
„Invaziniai augalai –
grėsmė natūraliai florai“, dr. Darius Ryliškis, Vilniaus universiteto
botanikos sodo Augalų kolekcijų skyriaus vadovas
„Medžiai.
Gyvenimas po gyvenimo“, Gintarėlė
Jurkevičienė, Vilniaus universiteto botanikos sodo Komunikacijos ir paslaugų
skyriaus specialistė, dendrologė
TRUMPIEJI PRANEŠIMAI
„Kiemas
– vaikams žaisti ir ugdytis“,
Jolita Žaliauskienė, Rokiškio lopšelis-darželis „Nykštukas“
„Edukacinės
erdvės – vieta laisvai augti, pažinti tyrinėti“ , Audra Liaudanskienė, Jūratė Tatolytė, Kauno Valdorfo darželis „Šaltinėlis“
„Ar
pertrauka gali būti kokybiška?“, Liudmila
Švarcienė, Gintarė Masalskienė, Vilniaus r. Bezdonių „Saulėtekio“ pagrindinė
mokykla
„Edukacinių
erdvių galia“, Vilma
Pūkienė, Lina Geležauskienė, Marijampolės lopšelis- darželis „Rasa“
„Visuminis
+ emocinis + patirtinis ugdymas(is) = laimingas vaikas“, Lilija Miežinienė, Renata
Lukoševičienė, Panevėžio r. Velžio lopšelis-darželis „Šypsenėlė“
„Patirčių
lauko erdvėse dienoraštis“, Daiva
Rekštienė, Alytaus lopšelis-darželis „Nykštukas“
„Edukacinių
erdvių panaudojimas ugdymo procese“, Ingrida Paluckienė, Šeduvos lopšelis-darželis
„Edukacinių
erdvių praktinis pritaikymas Panevėžio kurčiųjų ir neprigirdinčiųjų
pagrindinėje mokykloje“, Danutė Kriščiūnienė, Panevėžio kurčiųjų ir neprigirdinčiųjų pagrindinė mokykla
„Ugdymo
proceso vizualizavimas ir pritaikymas edukacinėse erdvėse“, Violeta Povilonytė, Loretė Sarapinienė,
Kauno technikos profesinio mokymo centras
„Literatūrinis
takas Traupio botanikos sode“, Janina Palikevičienė, Anykščių r. Kavarsko pagrindinės mokyklos-daugiafunkcio
centro Traupio skyriaus
„Gimnazija
su menų pakraipa“, Gita
Kubilienė, Paįstrio Juozo Zikaro gimnazija
„Įstaigos
bendruomenė – edukacinių erdvių kūrėja“, Irena Girdvainienė, Naujosios Akmenės ikimokyklinio
ugdymo mokyklos skyrius „Buratinas“
„Visuminis
ugdymas(is) lauko edukacinėse erdvėse“, Auksė Buožienė, Šiaulių r. Kuršėnų lopšelis-darželis
„Edukacinių
erdvių efektyvumas vaikų ugdyme“, Raimunda Mockuvienė, Gargždų lopšelis-darželis „Naminukas“
„Edukacinės
erdvės lauke“, Rosita
Ulinskienė, Birštono lopšelis-darželis „Vyturėlis“
„Integruota
tikybos ir pasaulio pažinimo pamoka lauko klasės darže „Pažįstu gyvybės pasaulį“!“, Kristina Ališauskienė, Vilma-Viltė
Šivickienė, Kauno Šv. Kazimiero progimnazija
„Virtuali
meno galerija – gimnazijos kūrybinio ugdymo proceso atspindys“, dr. Emilija Urnėžienė, VšĮ „Saulės“
privati gimnazija
„Ugdymo
kokybės siekiame kitaip...“ Rasa Marcinkienė, Lentvario lopšelis-darželis „Šilas“
„Pradinių
klasių mokinių emocinio intelekto ir atminties lavinimas bendrojo ugdymo
kontekste“, Vilma
Viltė Šivickienė, Kauno Šv. Kazimiero progimnazija
„Interaktyvus
žemėlapis“, Dalia
Umantaitė-Vaivadienė, Aleksandras Ronkus, Klaipėdos „Versmės“ progimnazija
„Edukacinė erdvė – tylusis mokytojas“, Daiva
Dirsienė, Panevėžio r. Naujamiesčio gimnazija
„Mokytis genetikos – į ugsymosi sodą“, Marytė
Gečienė, Vilkyškių Johaneso Bobrovskio gimnazija
„Darželio
edukacinės erdvės spalvų, formų, raidžių ir gamtos pažinimui“, Indrė
Matevičienė, Raseinių lopšelis-darželis „Saulutė“
Trumpieji pranešimai (vaizdo įrašas)