Į pagrindinį turinį 
  
 
Lietuvos neformaliojo švietimo agentūroje (LINEŠA) per metus organizuojamas ne vienas renginys, siekiantis stiprinti moksleivių sveikatą ir savijautą, organizuojami įvairūs projektai, kurie gilina jaunuolių žinias apie sveiką gyvenseną. Sveikos gyvensenos skyriaus vedėjas Darius Einars sutiko papasakoti apie skyriaus veiklą ir prioritetus. 

Anot D. Einars, kad šiuo metu skyriaus vykdoma veikla bando padaryti, kuo didesnį poveikį jaunuolių sveikatai. Tačiau statistika po COVID-19 pandemijos gali ir nuliūdinti. Šiuo metu, tik 13 proc. visų Lietuvos vaikų yra fiziškai aktyvūs po pamokų, jie atitinka PSO rekomendacijas, (60 min. vidutinio ar intensyvaus fizinio krūvio).

– Kokiomis veiklomis užsiima Sveikos gyvensenos skyrius?

Sveikos gyvensenos skyrius yra dar visai naujas. Jis atsirado sujungus Sportinio ugdymo skyrių su Sveikatos ir saugaus eismo ugdymo skyriumi. Mūsų skyrius rūpinasi vaikų sveikos gyvensenos kompetencijomis. Skyriaus tikslas yra visapusiškai prisidėti, prie mokinių sveikatos stiprinimo bei fizinio aktyvumo didinimo mūsų šalyje. 

Šiuo metu taip pat gilinamės ir domimės užsienio patirtimi, kad galėtume pasiūlyti naujų ir įtraukių iniciatyvų Lietuvos mokiniams.

– Kokias veiklas organizuojate ir ką galėtumėte išskirti iš savo veiklos, kaip svarbiausią elementą?

Kad vaikams sudaryti kuo daugiau galimybių būti fiziškai aktyviems, Sveikos gyvensenos skyrius organizuoja Lietuvos mokyklų žaidynes (LMŽ), profesinio mokymo įstaigų žaidynes ir sportinio ugdymo centrų varžybas, sveikos gyvensenos žinių sklaidai įgyvendina projektą – „Sveikata visus metus“.

Vienas iš svarbiausių faktorių yra veiklų tęstinumas, pvz.: Lietuvos mokyklų žaidynės jau vyksta 19 metus iš eilės. Sukuriame savo veiklomis terpę, kuroje vaikai gali realizuoti save, o treneriai ir mokytojai motyvuoti vaikus.

– Kaip kilo idėja „Lietuvos mokyklų žaidynėms“ ir kas jose vyksta?

Pasakyti, kaip kilo idėja sukurti „Lietuvos mokyklų žaidynes“, sunku, tačiau realu, kad idėja kilo iš poreikio Lietuvos vaikams suteikti terpę, kur jie galėtų save realizuoti, išbandyti save.
„Lietuvos mokyklų žaidynėse“ (LMŽ) moksleiviai dalyvauja individualiose ir komandinėse įvairių sporto šakų arba sportinių žaidimų varžybose, tokiose, kaip badmintonas, smiginis, orientavimasis, šachmatai, kvadratas, tinklinis. Į Lietuvos mokyklų žaidynių programą yra įtraukta 19 sporto šaka ir sportiniai žaidimai tam, kad kiekvienas vaikas turėtų galimybę rinktis sau mėgiamą fizinę veiklą.

LMŽ vyksta visus mokslo metus. Šiais metais dalyvauja virš 8200 komandų iš 59 savivaldybių. Pirmiausia, mokyklos išsirenka savo atskiras komandas, toliau rungiasi tarp mokyklų toje pačioje savivaldybėje. Vėliau vyksta zoninės ir tarpzoninės varžybos, kuriose varžosi pačios geriausios mokyklų komandos iš atskirų savivaldybių. Stipriausios išeina į finalą.

LMŽ yra svarbus kiekvienas vaikas nuo pirmojo etapo, nes nuo pirmo iki paskutinio etapo žaidynėse dalyvauja tūkstančiai vaikų, kurie ne tik stiprėja fiziškai, bet ir bendraudami su mokytojais ir vaikais, stiprina savo socialinius įgūdžius, mokosi bendradarbiauti ir siekti užsibrėžto tikslo. Kylant įvairioms emocijoms vaikai mokosi jas suprasti ir valdyti, taip pat mažėja laikas prie ekranų. O visa tai kartu, reikšmingai prisideda prie vaiko fizinės ir psichinės sveikatos gerinimo.

– Papasakokite plačiau apie šiuo metu vykstančius projektus? 

Kaip minėjau, šiuo metu mes turime kelias pagrindines veiklas: „Lietuvos mokyklų žaidynės“, „Profesinių mokyklų žaidynės“, „Sportinio rengimo centrų žaidynes“ ir projektas „Sveikata visus metus“. Šių veiklų pagrindinis tikslas yra visapusiškai prisidėti, prie mokinių sveikatos stiprinimo bei fizinio aktyvumo didinimo mūsų šalyje.

Po COVID-19 pandemijos skaičiai nėra džiuginantys vaikų fizinio aktyvumo statistikoje. Šiuo metu tik 13 proc. visų Lietuvos vaikų yra fiziškai aktyvūs po pamokų ir tik tokia dalis vaikų, atitinka PSO rekomendacijas (60 min. vidutinio ar intensyvaus fizinio krūvio).

– Kokią naudą vaikui daro „Lietuvos mokyklų žaidynės“? 

Didžiausia nauda ta, kad vaikai yra fiziškai aktyvūs ir leidžia laiką bendruomenėje, kuri stiprina kompetencijas, tokias kaip bendradarbiavimą tarp savo bendraamžių ir mokytojų, ugdo lyderystę, savigarbą, pasitikėjimas savimi, atkaklumą siekti savo užsibrėžtų tikslų.

– Kokia yra projekto nauda mokiniams, tėvams, mokytojams? 

Dėl projekto naudos klausėme tėvų ir mokytojų. Iš tiesų rezultatai labai nudžiugino. Mokytojai akcentavo, kad žaidynės ne tik formuoja vaikų sveikos gyvensenos ir ugdo socialinius įgūdžius, bet didina vaikų ir mokytojų savirealizacijos galimybes.

Tėvai pabrėžė, kad „Lietuvos mokyklų žaidynės“ padeda stiprinti sveikatą, susirasti naujų draugų, įgyti naujų įgūdžių ir ugdyti aktyvią, pasitikinčia savimi asmenybę.