Net 412 Lietuvos mokyklų renkasi tvarumą, rodo Lietuvos neformaliojo švietimo agentūros (LINEŠA) koordinuojamos darbotvarkės „Tvari mokykla 2030“ Nacionalinio mokyklų vertinimo pirmojo etapo – Tvarių mokyklų įsivertinimo – rezultatai. Jie atskleidė ir tvarumo būklę šalies mokyklose. Tačiau tikrojo tvarumo lyderių sąrašo dar teks palaukti.
Iš viso naudodamiesi LINEŠA parengtu „Tvarių mokyklų įsivertinimo vadovu“ savo tvarumą įsivertino 529 Lietuvos mokyklos, iš jų net 412 atitiko įsivertinimo vadove aprašytas sritis ir kriterijus.

Almantas Kulbis
„ Mokyklų įsivertinimas suteikė mokykloms atspirties tašką būsimiems pokyčiams. Įsivertinimo savivaldybėse rezultatai ir aktyvus mokyklų įsitraukimas rodo tvarumo aktualumą švietimo srityje. Džiugu, kad darbotvarkėje „Tvari mokykla 2030" dalyvauja didžioji dalis Lietuvos savivaldybių", – kalba Almantas Kulbis, LINEŠA Tvarumo plėtros skyriaus vadovas.
Mokyklų įsivertinimui naudojama trijų pakopų sistema (pakopos simbolis – „Tvarumo bruknė“).
Pirma tvarumo pakopa žymi mokyklos kelio tvarumo link pradžią, o trečioji yra aukščiausia, reiškianti, kad mokykla tvarumo srityje jau yra pasiekusi reikšmingų rezultatų.
„Tvarių mokyklų įsivertinimo etape savivaldybių koordinatoriai atrinko ir patvirtino tik atitinkančias pirmąją pakopą mokyklas, o taip pat rekomendavo mokyklas, turinčias antrosios ir trečiosios pakopos požymių”, – sistemą aiškina LINEŠA atstovas.
Mokyklų įsivertinimo rezultatai
Iš 412 darbotvarkės „Tvari mokykla 2030“ mokyklų:
Siekia II pakopos (II „Tvarumo bruknė”) – 103 mokyklos
Įsivertinimas parodė, kad iš 412 darbotvarkės „Tvari mokykla 2030“ mokyklų, 305 atitinka pirmąją tvarumo pakopą, 102 mokyklas savivaldybių koordinatoriai rekomendavo kaip turinčias II pakopos požymių , o 5–ias mokyklas – kaip turinčias III–ios, aukščiausios, tvarumo pakopos požymių.
III–ios pakopos vertinimui koordinatoriai atrinko Lazdijų r. Veisiejų Sigito Gedos gimnaziją, Plungės lopšelį-darželį „Nykštukas", Plungės lopšelio-darželio „Nykštukas" Kantaučių skyrių, Šiaulių „Dermės“ mokyklą ir Širvintų „Atžalyno“ progimnaziją.
„Tačiau teigti, kad šis penketukas ir yra tvariausios šalies mokyklos, dar anksti. Antrosios ir trečiosios tvarumo pakopos mokyklos dalyvaus Nacionaliniame mokyklų vertinime, kuris vyks 2025 m. gegužę–liepą. Po jo ir paaiškės, kurios šalies mokyklos yra pasiekusios didžiausios pažangos tvarumo srityje”, – aiškina A. Kulbis.
Pasak jo, mokyklų įsivertinimas ne tik nužymi prasidedančius pokyčius mokyklose, svarbūs ir įsivertinimo metu sukaupti duomenys.
„Jie dar bus analizuojami, tačiau jau dabar stebima bendra tendencija, kad tvariausios sritys Lietuvos mokyklose yra saugumo ir sveikatos, judumo, kiek mažiau – viešųjų erdvių. Tuo tarpu dar daug ką nuveikti galima vietovių ryšių, kultūros ir gamtos paveldo srityse”, – vardija LINEŠA atstovas.
Savivaldybių koordinatorių įspūdžiai
Dauguma prie „Tvari mokykla 2030” prisijungusių savivaldybių koordinatorių pristatė savo savivaldybės mokyklų vadovams darbotvarkę „Tvari mokykla 2030“ dar pavasarį, o rudenį lankėsi mokyklose ir jas konsultavo.
„Nudžiugino tai, kad Alytaus rajono savivaldybės ugdymo įstaigos visos pareiškė norą dalyvauti, kiekvienos įstaigos vadovas paskyrė koordinatorių įstaigoje, koordinatorius, detaliai susipažinęs su ,,Įsivertinimo vadovu“, subūrė vertinimo grupę”, – pasakoja Alytaus rajono savivaldybės koordinatorė Laimutė Zavistauskienė .
Pakruojo rajono savivaldybės koordinatorė Vilma Jaraitė džiaugiasi mokyklų vadovų pozityvumu po įsivertinimo rezultatų.
„Gimnazijos vadovė po įsivertinimo suskubo ieškoti būdų pritraukti lėšų saulės jėgainei įsirengti. Kitų mokyklų vadovai pasidžiaugė, kad įsivertinimas davė naujų idėjų. Buvo tokių, kurie nudžiugo, nes pamatė, kad jau yra įgyvendinę pakankamai daug rodiklių. Po įsivertinimų ne viena mokykla pasidarė smulkių, bet gerų darbų tvarumo srityje", – aiškina ji.
Apie darbotvarkę „Tvari mokykla 2030“
LINEŠA koordinuojama darbotvarkė „Tvari mokykla 2030“ startavo šių metų balandį, kai 48–iose Lietuvos savivaldybėse veiklą pradėjo tvarumo koordinatoriai.
„Tvari mokykla 2030“ – tai priemonių sistema konkretiems veiksmams ir pokyčiams, įgalinantiems mokyklų bendruomenes tiesiogiai prisidėti prie darnaus vystymosi tikslų ir uždavinių įgyvendinimo.
Siekiama, kad iki 2030 m. visos Lietuvos mokyklos taptų tvarios arba žengtų tvarumo link.
Š. m. lapkričio 26 d. Rygoje, Latvijoje, vykusiuose Baltijos tvarumo apdovanojimuose („Baltic Sustainability Awards“) LINEŠA sukurta darbotvarkė „Tvari mokykla 2030“ pateko tarp trijų finalininkų socialinių iniciatyvų kategorijoje.
Daugiau informacijos rasite čia: https://www.lmnsc.lt/tvari-mokykla/