Lt | En

Trijų dienų pažintinėje kelionėje po Estiją, Latviją ir Suomiją dalyvavo STEAM konkurso „Mūsų eksperimentas“ pirmos vietos laimėtojai. Pagrindinio prizo – kelionės į „Heureka“ mokslo centrą Helsinkyje – laimėtojai aplankė ne tik jį, bet ir Baltijos šalių sostines.

Šiais metais visos aplankytos šalys – Lietuva, Latvija, Estija ir Suomija – švenčia savo nepriklausomybės atgavimo šimtmetį. Tai ir buvo pagrindinis kelionės leitmotyvas. Kelionę pradėję Vilniuje, vadovaujami gido, mokiniai susipažino su Talino, Helsinkio, Rygos miestų raidos istorija, architektūra, aplankytų šalių gyvenimu.

Kelionės įspūdžiais dalinasi Alytaus Jotvingių gimnazijos mokiniai Gintarė Kubiliūtė, Lukas Baranauskas, Julius Janulevičius, Augustas Markevičius ir jų mokytoja Lina Rutkauskaitė.

Gintarė Kubiliūtė: „Nors kelionė autobusu buvo ilgoka, tačiau įspūdžiai viską atpirko! Nuostabusis Talino senamiestis, rotušės aikštė, bažnyčios nukėlė į senuosius, gal net viduramžių laikus. Didelį susižavėjimą sukėlė įspūdinga Tompėjos kalva, siauros gatvelės, prie kurių galima įsigyti tradicinių dar karštų bandelių, burnoje tirpstančio marcipano. Kelionė į Suomiją nebuvo prastesnė. Plaukdami moderniu „Megastar“ keltu net nepajutome, kaip atsidūrėme Suomijos sostinėje. Iš terminalo, vis pasižvalgydami po miestą, važiavome link pagrindinio kelionės tikslo – mokslo centro „Heureka“, kuriame mūsų laukė daugybė interaktyvių teminių zonų su gamtos reiškinius praktiškai demonstruojančiais stendais, įrenginiais, kuriuos tuoj pat ir patys išmėginome. Viena iš įsimintiniausių patirčių buvo važiavimas dviračiu maždaug penkių metrų aukštyje ištemptu lynu. Vėliau aplankėme Helsinkio biomedicinos tyrimų centrą, kuriame sužinojome apie darbą instituto laboratorijose, mums buvo pristatyta jose naudojama įranga ir tyrimų metodikos. Kelionę Suomijoje užbaigėme ekskurija po Helsinkį, kuris buvo išties labai gražus, ypač katedra.  Paskutinę dieną, prieš vykstant atgal į Lietuvą, aplankėme Baltijos jūrą, o pakeliui ir Rygos senamiestį bei išties gražią meškučių parodą. Kelionė buvo pilna įspūdžių bei informatyvi. Tad, gavę pasiūlymą pakeliauti, nepraleiskite progos ir pamatykite tai, ko dar nebuvote matę.“

Apsilankymas mokslo centre „Heureka“, susitikimas su lietuvių mokslininku, VDU absolventu, doktorantu Arvydu Dapkūnu Helsinkio biomedicinos tyrimų centre atskleidė Lietuvai nebūdingą prieigą prie gamtos mokslų mokymo, darbo principų mokslinėje srityje. Mokytojai pamatė, kaip įtraukianti aktyvi praktinė veikla, tiesioginis kontaktas su technologijomis, patenkintas vaikų poreikis konstruoti ir išbandyti savo kūrinius čia ir dabar, žadina tiriamojo darbo motyvaciją. Mokiniams labai patiko pasidairyti instituto laboratorijose, pabendrauti su mokslininkais ir gauti patarimų, kaip sėkmingai kurti akademinę karjerą ir, pasitelkus komandinį darbą, siekti aukštumų moksle.

Augustas Markevičius: „Kita kelionės dalis – Helsinkis. Iki šiol nemaniau, kad įmanoma įsimylėti miestą. Helsinkis parodė, kad tai įmanoma. Jei turėčiau pasirinkti vieną miestą, kuriame praleisčiau savo likusias dienas, tai būtų Helsinkis. Pagrindiniai du objektai kuriuos aplankėme, buvo muziejus „Heureka“ ir Helsinkio universiteto medicinos fakultetas ir tyrimų centras „Biomedicum Helsinki“. Nesu matęs nieko, kas yra taip nuostabu, bet taip paprasta, kaip šio universiteto laboratorijos. Gidai mums išaiškino, kas yra masės spektrometrija, kaip ji naudojama izoliuoti ir tyrinėti specifinius baltymus. Taip pat sužinojau apie embrionines inkstų ląsteles: vienas iš studentų tyrinėja jas, kad galėtų suprasti, kaip susidaro inkstų vėžys ir kaip jį galima būtų gydyti. Bet galbūt svarbiausia, kad supratau, jog Helsinkio universitete norėčiau įgyti biochemijos magistro ir daktaro laipsnį. Nežinau kaip paaiškinti tą artimumo jausmą, kurį man suteikia Helsinkis. Kuklus puikumas jaučiasi visur: architektūroje, mokslo pasiekimuose, šalies istorijoje, žmonėse, net ir aikštelėje tarp pastatų, į kurią netyčia pasukau, kai turėjau trumpą galimybę pasivaikščioti miesto gatvėmis. Nepameluosiu, grįžtant atgal į viešbutį Taline pajutau gilų liūdesį dėl to, kad palieku šį nuostabų miestą.“

Baltijos jūra buvo dar vienas aplankytas vietas jungiantis dalykas. Keliaudami stebėjome besikeičiantį kraštovaizdį, kintančią biorūšių įvairovę, vis atkreipdami vieni kitų dėmesį į pastebėtus panašumus ir skirtumus. Kelionės vadovas LMNŠC Gamtinio ir ekologinio ugdymo skyriaus vedėjas Almantas Kulbis, tikras iNaturalist platformos aktyvistas, visos kelionės metu aktyviai fiksavęs pakeliui rastas akį patraukusias augalų rūšis, dalijosi savo žiniomis ir pastebėjimais su kelionės dalyviais, organizavo žygį Pärnu pajūrio pievos draustinio pažintiniu taku. Nors dėl sausros neradome turėjusių žydėti orchidinių šeimos augalų, mokiniai buvo supažindinti su tipine druskožemio augalų bendrija, būdinga pajūrio šlapynėms. Matėme Baltijos jūrą visokią: trykštančią purslais už kelto borto Suomijos įlankoje ir šiltą, tingiai banguojančią Rygos įlankoj ties Pärnu.

Kelionės vadovų, Almanto Kulbio ir projektą kuruojančios Ingridos Kučiauskienės, pastangomis ši į trijų dienų trukmės pamoką panašėjanti kelionė, kurios kiekviena minutė buvo tikslingai suplanuota, kad kuo daugiau pamatytumėme, pažintumėme, perprastumėme, pasižymėjo puikia atmosfera, kurios negriovė net nedideli trukdžiai, kuomet kas užsižiopsojęs į šone rastą įdomybę trumpam prarasdavo laiko nuovoką. Keliaudami  įvairaus amžiaus ir interesų žmonių kompanijoje po nors ir labai panašias, bet skirtingomis kalbomis kalbančias, turinčias savitą pasaulėžiūrą ir kultūrą šalis, gerokai praplėtėme ir savo tolerancijos ribas, jau nekalbant apie naujas laiko planavimo, savo poreikių pažinimo, adaptacijos nepažįstamose aplinkose patirtis.

Julius Janulevičius: „Visa ši kelionė buvo kaip didelis gimtadieninis  siurprizas. Į ją išvažiavau visiškai nemiegojęs, vos grįžęs iš Lietuvos Šaulių Sąjungos IV pakopos rengimo stovyklos, todėl tikėjausi dar pusės savaitės vargo vaikštant ir važiuojant autobusu. Tačiau viskas pasikeitė vos pasiekus pirmąjį kelionės tikslą – Taliną. Pripažinsiu, iš visos kelionės jis buvo mano mylimiausia stotelė, kurioje aš pasikroviau jėgų ir daug geros energijos, kadangi tai jaukus ir labai gražus miestas. Tolimesnė kelionė taip pat buvo įdomi: pirmą kartą gyvenime plaukiau keltu – tai buvo naujas ir labai įdomus potyris, už kurį esu dėkingas kelionės organizatoriams. Aplankėme ir Suomiją, bet man pritrūko laiko ją pažinti. Pusdienis Helsinkyje – tik įžanga į šiaurės Europą, tačiau nepaisant to, laisvu laiku kartu su savo klasioku sugebėjome atrasti beprotiškai gražių Helsinkio vietų, kurių turistai dažniausiai neatranda, kadangi į jas nėra jokių nuorodų ar aiškių ženklų. Apibendrinus, kelionės metu bėgiojo džiaugsmo šiurpuliukai kaip ir ją laimėjus, tai buvo puiki ir neišdildoma patirtis, kaip mokslas gali nuvesti į tiek beprotiškai gražių dalykų, todėl esu labai dėkingas savo mokytojai, draugams, Švietimo ir mokslo ministerijai ir Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centrui už galimybę pažinti Europą!“